Powered By Blogger

lördag 1 februari 2014

Tanken med OS har kränkts: Torterades med järnspett av ryska polisen

OS i Sotji - Ett OS byggt på sorg och tårar.

"Mardiros Demirtjan klagar när han inte längre får någon lön. Då kallas han till sin arbetsplats. Där väntar civilklädda poliser. De anklagar honom för stöld och något senare våldtar de honom med ett järnspett. Det som hände Mardiros Demirtjan har satt skräck i arbetarna som bygger OS-anläggningarna i Sotji."


Uppdrag Granskning:
http://www.svt.se/ug/torterades-med-jarnspett-av-polisen
"Två av poliserna tar på sig boxhandskar och börjar slå honom. – Från varsitt håll började de slå mig. I ansiktet, mot njurarna. Jag stod ut så länge som jag orkade och sedan föll jag ihop och förlorade medvetandet, förklarar Mardiros Demirtjan och visar hur han höll upp armarna för att värja sig från slagen. När han vaknar får Mardiros Demirtjan ett glas vatten och en cigarett. – De sa ”Ta det lugnt. Erkänn nu som det var, annars slår vi dig igen”. Jag svarade ”Jag tänker inte erkänna, jag har ingenting tagit”. Då började de slå igen, fortsätter Mardiros Demirtjan. Gång på gång försöker poliserna få honom att erkänna. Mardiros börjar blöda och en träff i munnen slår ut en tand. När han gråter och känner att han inte kan ta mer stryk hämtar poliserna ett rött järnspett. – De sa ”nu kör vi upp spettet i ändtarmen på dig om du inte säger det vi behöver”. Jag sa ”jag vet inte, men tänker inte säga något”. De böjde ned mig, med en spade på huvudet så jag inte skulle se, lyfte upp min rumpa och förde in spettet. Jag gallskrek, då hällde de vatten över mig, så att jag kom till sans. Jag sa ”okej, jag skriver på vad ni vill, jag kan inte längre uthärda er tortyr”, berättar Mardiros Demirtjan. Till slut skriver han på ett papper. Under hot om att bli våldtagen av en flaska skriver han på fler. Och nu förstår Mardiros hur nära de samarbetar med arbetsgivaren."



Uppdrag Granskning:
http://www.svt.se/ug/


TV-programmet: OS - en mardröm för arbetarna (58:44) in Swedish and Russian:
http://www.svt.se/ug/historiens-dyraste-vinter-os-tiotusentals-loner-saknas


Photo: Internet 

2 kommentarer:

  1. Om nån vill hjälpa till, har vi organiserat en insamling : https://www.fundedbyme.com/en/campaign/3454/mardiros-demirtjan-police-assaulted-sochi-worker
    Jag har varit i kontakt med Uppdrag Granskning för att kunna göra detta, och det har de även skrivit på sin hemsida: http://www.svt.se/ug/svenskt-engagemang-for-os-arbetare, ifall nån undrar om detta är seriöst...
    Mvh
    Linda Brånell

    SvaraRadera
  2. Tack för uppdateringen!

    H. Kerstin L.

    SvaraRadera